Om meg

Bildet mitt
Det kan sikkert sies mye....

lørdag 12. desember 2009



Stakefest! Og andre juletradisjoner....


Jeg er heldig. For andre året på rad, og tre er faktisk tradisjon.
Stakefesten ble også i år virkelighet. Er jo ikke mye som skal til av forberedelser, da. Selvfølgelig vasker jeg, rydder og gjør i stand. Men det er jo strengt tatt ikke nødvendig. Gjestene tror jeg ikke hadde lagt så mye merke til om alt er i orden, mørkt er det når de kommer, mørkt er det dessverre når de går. Synes jo alltid de går for tidlig, jeg. Er en for alltid døgner. Blir liksom sjelden sliten i sånne sammenhenger.
Tenk om jeg hadde samme energi etter jobb i hverdagen!
Men tilbake til Stakefesten.
Mange er de som lurer på hva i all verden er dette for en fest??
Tidspunktet er for alltid satt. Kan aldri lempe til om noen er opptatt.
Siste lørdag før første søndag i advent. Verken mer eller mindre. Akkurat da.
Meny: Hva vertinnen klarer å oppdrive,men skal aldri være hovedgrunnen til Stakefest.
De fleste skal i flere julebord, noen har allerede begynt, vi er eller blir stinne av julemat i alle mulige tenkelige varianter, og ellers i året er vi svært bortskjemte med bordets herligheter,
så dette er det ikke Stakefesten skal handle om...

Kveldens høydepunkt og selve opprinnelsen til stakefesten:
Vertinnen tenner stakene (så mange som mulig) presis kl. 00.00.
Da er det nemlig lov! Og ikke før!
Eget Stakepoliti er foreslått, jeg er gjerne med.
Har også hatt navnet "Lillevolden" blant venner, så det kan nok passe.
Det kan vi jo snakke om en annen gang, er rimelig engasjert ved enkelte anledninger.
Men Stakefesten altså:
Tanken bak er rett og slett, ha en herlig kveld med gode venner, glemme hverdagen en stak(k)et stund, jul eller ikke jul, mange faller ned i skjul, hvorfor skal alt være så veldig høytidelig bestandig? Lev mens du gjør det!

Lenge leve Stakene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar